Planując budowę domu, jednym z kluczowych elementów, który warto uwzględnić w projekcie, jest garaż. Wybór odpowiedniego garażu to decyzja, która wpłynie nie tylko na funkcjonalność całej posesji, ale także na bezpieczeństwo i wygodę użytkowania. Różne typy garaży oferują zróżnicowane korzyści – od najtańszych garaży blaszanych, przez bardziej zaawansowane konstrukcje betonowe, aż po wykonane z płyty warstwowej garaże dwustanowiskowe. Warto dokładnie sprawdzić dostępne opcje, aby zdecydować, który garaż najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i jaki będzie orientacyjny koszt jego budowy.
Czego dowiesz się z artykułu:
Garaż murowany czy gotowy tynkowany?
Koszt budowy garażu wolnostojącego z WAW-SYSTEM
Na co zwrócić uwagę wybierając garaż?
Do czego można wykorzystać w garażu przestrzeń pod dachem?
Czy warto mieć garaż ocieplany?
Garaż z oknem i dodatkowymi drzwiami
Podstawowy elementem garażu - brama garażowa
Garaż murowany czy gotowy tynkowany?
Rodzaj porównania |
Garaż wykonany metodą tradycyjną - murowany |
Garaż gotowy tynkowany – firmy WAW-SYSTEM |
||
Czas budowy |
1-3 miesięcy |
24 h |
||
Sposób wykonania |
1. Tradycyjne murowanie garażu wymaga użycia materiałów bud. - zaprawa, piasek, woda, oraz całego sprzętu ekipy budowlanej m.in. betoniarka
2. Transport potrzebnych materiałów do budowy garażu odbywa się za pomocą ciężkich samochodów.
3. Do wykonania garażu znalezienie fachowej ekipy graniczy z cudem lub podraża znacząco koszty. |
1. Wszystkie elementy są wstępnie wyprodukowane w fabryce przy użyciu nowoczesnych maszyn, następnie przywiezione do klienta na miejsce są składane przez wyspecjalizowaną ekipę monterską.
2. Dostarczenie garażu odbywa się przy pomocy samochodów o wadze nie przekraczającej 7t. Dzięki temu jesteśmy w stanie dostarczyć garaż do najtrudniejszych miejsc, nie niszcząc tym samym wykonanych świeżo podjazdów. |
||
Wpływ budowy na najbliższe otoczenie |
1. Decydując się na garaż murowany należy pamiętać by w pierwszej kolejności wykonać garaż. Dopiero po zakończeniu inwestycji należy wykonać chodniki, podjazdy i zasiać trawę. W odwrotnej sytuacji podczas budowy garażu może dojść do zadeptania uprzednio zasianej trawy, lub zniszczenia ułożonej kostki brukowej. |
1. Montaż garaży gotowych tynkowanych nie wymaga zaangażowania destrukcyjnych prac budowlanych. Na przygotowanym podłożu garaż powstaje szybko i sprawnie, tym samym nie wpływa na wcześniej zagospodarowane otoczenie.
|
||
Trwałość , konserwacja i wytrzymałość |
1. W zależności od użytych materiałów przewiduje się, że żywotność garażu murowanego waha się między 30-70 lat. Jest to uzależnione od tego w jaki sposób użytkownik będzie dbał o swój obiekt. 2. Konserwacja: - średnio co 5-10 lat - malowanie ścian zewn. i wewn., - średnio co 5-10 lat – impregnacja konstrukcji drewnianej dachu - średnio co 10-15 lat - uzupełnienie ubytków w starzejącym się tynku, zaprawie murarskiej - średnio co 10-30 lat – wymiana poszycia dachu - średnio co 30-40 lat – wymiana częściowa konstrukcji drewnianej dachu 3. Wytrzymałość liczona w zależności od lokalizacji miejsca inwestycji. |
1. Każdy element konstrukcji garażu wykonany ze stali ocynkowanej zapewnia długoletnią żywotność. Trwałość powierzchni cynkowej w zależności od stopnia agresywności środowiska wynosi od 20 do 65 lat . 2. Konserwacja: - średnio co 5-10 lat - malowanie ścian zewn. i wewn., - średnio co 15-20 lat – malowanie konstrukcji stalowej ocynkowanej - średnio co 15-20 lat – wymiana poszycia dachu 3. Wytrzymałość w standardzie obliczona na III strefę obciążenia śniegiem – 90% powierzchni kraju |
||
Dodatkowe koszty związane z budową |
1. Czas budowy garażu murowanego do 3 miesięcy może wydłużyć opłatę za wynajem garażu (ok. 700-1000 zł/1 stanowisko w zależności od lokalizacji) 2. Zapotrzebowanie prądu i wody podczas budowy garażu murowanego jest duże (ok. 1500–2000 zł w zależności od skomplikowania budowy i wielkości) 3. Przywiezienie na plac budowy wartościowych materiałów bud. Wymaga ich ochrony (ok. 600-700 zł/mies.) |
Brak |
||
Cena |
Koszt garażu dwustanowiskowego o powierzchni ok 40m2 to ok 40-50tys. zł |
|
To idealne rozwiązanie na małe działki, szczególnie jeśli planujesz budowę domu i chcesz wcześniej przygotować miejsce na samochód. Cena garażu zaczyna się od 13 900 zł. Garaż ten sprawdzi się jako schronienie dla jednego pojazdu, ale także umożliwi przechowywanie narzędzi, rowerów czy nart.
W projekcie garażu można uwzględnić okno lub drzwi na każdej ścianie, co zwiększa funkcjonalność i dopasowanie do projektu domu. Łatwy montaż półek i wieszaków, a także możliwość dobudowania wiaty garażowej lub pomieszczenia gospodarczego, to dodatkowe atuty. Kosztorys obejmuje również orientacyjny koszt montażu, który trwa jedynie 6 godzin.
Garaż na zgłoszenie powyżej 35 m2 to świetna opcja, jeśli w projekcie domu przewidujesz miejsce na dwa samochody. Jego cena zaczyna się od 33 900 zł, a montaż trwa od 6 do 8 godzin, co czyni go niezwykle szybkim i praktycznym rozwiązaniem. Garaż ten zapewnia dodatkową przestrzeń na narzędzia, meble ogrodowe, rowery czy drewno kominkowe. W razie potrzeby można również zamówić garaż z wiatą lub pomieszczeniem gospodarczym jako całość.
Garaż dwustanowiskowy z dachem dwuspadowym
Jest idealnym wyborem, jeśli masz działkę na terenach górzystych lub w miejscach o dużych opadach śniegu. Pochylony dach sprawia, że śnieg samoistnie zsuwa się, co zapobiega obciążeniu konstrukcji. Koszt takiego garażu zaczyna się od 41 900 zł, ale warto zainwestować. Przestrzeń można bowiem wykorzystać na dodatkowy składzik. Montaż trwa zaledwie jeden dzień, co czyni go szybkim i wygodnym rozwiązaniem.
Ocieplany garaż na dwa samochody to najbardziej zaawansowana opcja, której cena zaczyna się od 48 600 zł. Oprócz bezpiecznego przechowywania dwóch pojazdów oferuje przestrzeń na warsztat, pracownię, biuro czy pokój fitness, co możesz zaplanować w projekcie domu. Warto podkreślić, że garaż z płyty warstwowej ma gładkie ściany, zatem można tam bez problemu wieszać półki.
Istnieje możliwość wyposażenia garażu w dodatki takie jak okna, drzwi, napęd do bramy, a także opcja dobudowania wiaty garażowej lub pomieszczenia gospodarczego. Kosztorys uwzględnia orientacyjny koszt montażu, który trwa jeden dzień, co czyni ten garaż szybkim i efektywnym wyborem dla każdego projektu domu.
Garaż wolno stojący ma pełnić ochronę dla naszego samochodu. Usytuowanie garażu na naszej działce musi być zaplanowane od samego początku. Bardzo ważne jest zachowanie odpowiednich odległości od granicy działki i domu jednorodzinnego. Standardowo garaż musi być oddalony od granicy działki o 4 m w przypadku ściany z oknem, oraz o 3 m dla ściany bez okna. Bliższe usytuowanie budynku jest możliwe tylko w sytuacjach szczególnych.
W przypadku garaży, których długość jest mniejsza niż 5,5 m, a wysokość nie przekracza 3 m, można postawić bezpośrednio przy granicy sąsiedniej nieruchomości lub w odległości 1,5 m od granicy. Gdy mamy do czynienia z większym garażem, bliższe usytuowanie jest możliwe jeżeli mamy zapisane to w decyzji o warunkach zabudowy.
Już na etapie wyboru projektu domu warto sporządzić nie tylko kosztorys budowy garażu, ale także jego użytkowania. Pomoże to zdecydować, czy lepszym rozwiązaniem będzie garaż w bryle budynku, czy może bardziej komfortowy okaże się garaż dobudowany do ściany domu. A może z uwagi na kształt działki najlepiej sprawdzi się obiekt wolnostojący.
Stawiając garaż, zadbajmy o to, by był jak najwygodniejszy.
Każdy przyszły użytkownik powinien przeanalizować jakie funkcje będzie pełnił garaż. Oprócz podstawowej, czyli domu dla samochodu, budynek może być wykorzystywany do majsterkowania, składzika na przydomowe narzędzia lub wiaty na drewno do kominka.
Jeżeli mamy możliwość i mamy na uwadze dobro naszego samochodu zdecydowanie wybierzemy szerszy garaż . 3,5 m szerokości i 6 m długości z reguły wystarczy dla każdego pojazdu osobowego. |
Oczywiście chcąc w garażu pomieścić samochód oraz drobne rzeczy z upływem lat garaż stanie się zbyt ciasny. Dlatego warto myśląc przyszłościowo, zaplanować odpowiednio wymiar garażu i przygotować więcej miejsca pod półki, regały czy osobne pomieszczenie.
(Fot. SovellaPollo-System) |
Garaże mają być na tyle duże by mogły pomieścić oprócz samochodu także motocykl, rower czy inny sprzęt sportowy. W przedłużonym pomieszczeniu na jego końcu uzyskamy wystarczający zapas na szafki. Dzięki takiemu zabiegowi nasz garaż będzie na tyle szeroki by zaparkować pojazd jednośladowy obok samochodu. |
|
Odpowiedni wymiar garażu to przede wszystkim wygodna ilość miejsca, która pozostanie po zaparkowaniu samochodu. By uzyskać optymalną powierzchnię naszego garażu, należy zmierzyć szerokość naszego samochodu wraz z lusterkami bocznymi oraz długość, a następnie dodać do każdego wymiaru ok. 1 m.
W przypadku garażu, w którym będą parkować samochody dostawcze bądź z bagażnikiem dachowym, należy uwzględnić również wysokość.
Wszystkie te zasady powinno się stosować także dla garażu dwustanowiskowego.
Drugi samochód to w zasadzie kwestia czasu – dlatego planując nową inwestycję, warto to wziąć pod uwagę.
W nowo budowanych domach często rezygnujemy z piwnic, a zagracone strychy są przepełnione nartami, sankami czy innym sprzętem sportowym, albo spełniają rolę suszarni. Co jednak gdy strych stanie się dodatkowym pokojem dla dzieci, salonem kąpielowym, czy po prostu nowym domem dla kolejnej rodziny.
Wtedy miejscem do przechowywania tego, co nie zmieściło się w domu, będzie garaż. Jednak pod warunkiem, że i w nim będzie odpowiednio dużo miejsca.
Proste i wygodne rozwiązanie daje nam garaż z dachem dwuspadowym czy czterospadowym. Niewykorzystana przestrzeń pod dachem staje się idealna „do zadań specjalnych”. Rzeczy niepasujące do przechowywania w domu takie jak
narzędzia ogrodnicze, węże do podlewania, zapasowe opony, aż się proszą, by umieścić je w miejscu do tego przeznaczonym. Garaż z dachem dwuspadowym daje możliwości, których brakuje w garażu z dachem płaskim. Zabudowując strop, uzyskamy całkiem niezły kawałek powierzchni, co niewątpliwie uporządkuje rzeczy „odstawione na chwilę” lub niezbędne, ale rzadziej używane.
Garaż ocieplany w dużej mierze zależy od tego czy będzie ogrzewany lub nieogrzewany. Jeżeli garaż służyć ma nie tylko do parkowania samochodu, ocieplenie będzie konieczne, by utrzymać odpowiednią temperaturę w środku.
Garaż pełniący rolę małego warsztatu musi być dobrze izolowany, by ciepło nie uchodziło na zewnątrz. Nawet jeśli w trakcie planowania garażu nie bierzemy pod uwagę jego późniejszego ogrzewania, warto zainwestować w ocieplane ściany.
Podczas letnich upałów źle izolowane pomieszczenie potrafi się nagrzać do wyższych temperatur niż panujące na zewnątrz, dzięki izolacji w środku garażu jest przyjemnie i chłodno.
Okno w garażu pełni funkcję naturalnego oświetlenia w ciągu dnia. Słońce to nic innego jak darmowy grzejnik i żarówka. Każde dodatkowe miejsce przeszklone w ścianie garażu spowoduje dodatkowe korzyści w postaci zwiększonego światła w pomieszczeniu. Ilość naturalnego światła docierająca do garażu będzie zależała głównie od powierzchni i kształtu okien.
Częste przebywanie w dobrze doświetlonym garażu będzie przyjemne i ograniczy wydatki na energię elektryczną. Powierzchnia okien powinna proporcjonalnie zwiększać się wraz z powierzchnią garażu. Przyjmując zasadę, że stosunek powierzchni okien, liczonej w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1:12.
Warto wiedzieć, że przez okna o tej samej powierzchni, więcej światła przedostanie się do pomieszczenia przez okno wyższe.
Dodatkowe drzwi w garażu to duże ułatwienie dla jego użytkowników.
Zaparkowany w środku samochód może całkowicie zatarasować nam wyjście na zewnątrz. Wybierając drzwi, należy zwrócić uwagę, gdzie będzie ich lokalizacja. Jeżeli mają one służyć jako przejście z garażu do domu, wtedy warto zwrócić uwagę czy są odpowiednio ocieplone. W garażu nieogrzewanym ocieplane drzwi będą odpowiednią barierą dla uciekającego z domu ciepła.
Drzwi w garażu powinny być w takim miejscu, by nie ograniczały je półki i regały umieszczone w środku.
Brama garażowa umieszczona na frontowej elewacji odgrywa najważniejszą rolę w garażu. Brama wpływa zarówno na funkcjonalność jak i wygląd całego budynku.
Wyróżnić można dwa najczęściej stosowane rozwiązania – bramy segmentowe i uchylne.
Bramy uchylne – proste i niezawodne w działaniu mogą występować w różnych wzorach i kolorach. Ze względu na łatwość montażu, stosunkowo długi okres wytrzymałości, oraz niską cenę znalazły szeroką grupę odbiorców.
W zależności od tego czy budynek jest izolowany bramy uchylne, mogą być nieocieplane i ocieplane. W podstawowej wersji ręcznie otwieranej, dzięki zastosowaniu w nich napędów mogą być otwierane automatycznie.
Każda brama uchylna może być wyposażona w drzwi przejściowe co umożliwia wejście do garażu bez konieczności otwierania całej bramy. Zapobiega nagłemu wychłodzeniu pomieszczenia, co szczególnie jest przydatne w sytuacji gdy nie ma możliwości zamontowania dodatkowych drzwi bocznych w garażu.
(Fot. hormann.pl) |
Wiecej informacji na temat bram uzyskacie państwo TUTAJ
Bramy segmentowe – to najlepsze rozwiązanie łączące w sobie funkcjonalność i estetykę, spełniające wysokie wymagania użytkowników. Podstawową ich zaletą jest ich sposób otwierania. W odróżnieniu od bram uchylnych składają się z segmentów, które połączone ze sobą otwierają się pionowo do góry, dzięki czemu cała powierzchnia w garażu i przed garażem jest całkowicie użyteczna.
(Fot. hormann.pl) |
Specjalna konstrukcja paneli jest gwarancją bezpieczeństwa, co wyklucza przypadkowe ściśnięcie palców rąk przy zamykaniu lub otwieraniu bramy.
Bramy segmentowe mogą być obsługiwane ręcznie lub automatycznie.
Szeroki zakres opcjonalnych dodatków tj. przeszklenia, drzwi przejściowe, różna kolorystyka bram i okuć, gwarantują optymalne dopasowanie do każdego użytkownika.
Chcesz postawić garaż na swojej działce? W takim razie poznaj ofertę WAW-SYSTEM na: