Aby skutecznie uszczelnić bramę garażową, należy zlokalizować miejsca nieszczelności i zastosować odpowiednie uszczelki, progi lub elementy izolacyjne – dopasowane do typu bramy i wielkości szczelin. Dobrze uszczelniona brama garażowa eliminuje wilgoć, kurz i hałas oraz ogranicza straty ciepła.
- Uszczelnienie bramy garażowej to kluczowy element ochrony wnętrza garażu przed wodą, chłodem i kurzem, który bezpośrednio wpływa na komfort użytkowania oraz trwałość konstrukcji.
- Nowa uszczelka lub próg garażowy wykonany z materiałów odpornych na warunki atmosferyczne (np. EPDM) skutecznie zapobiega przedostawaniu się wody i minimalizuje straty ciepła.
- Zanim zdecydujesz się na wymianę uszczelek, warto sprawdzić stan uszczelek, prowadnic, naciąg sprężyn skrętnych oraz poprawność ruchu bramy – to często wystarczy, by poprawić szczelność.
- Dobór odpowiedniego rodzaju uszczelki zależy od szerokości bramy garażowej, rodzaju szczeliny i typu konstrukcji, dlatego ważne jest, by dobrać elementy dopasowane do twojej bramy.
- Regularnie sprawdzając stan uszczelek i progów, możesz przedłużyć żywotność bramy i skutecznie zabezpieczyć samochód i inne przechowywane wewnątrz garażu przed wilgocią.
Najczęściej zadawane pytania odnośnie tematu znajdziesz tutaj: Uszczelnienie bramy garażowej - pytania i odpowiedzi
Uszczelnienie bramy garażowej to proces polegający na eliminacji nieszczelności wokół krawędzi bramy poprzez zastosowanie materiałów izolacyjnych, takich jak uszczelki, pianki czy progi. Celem jest poprawa komfortu termicznego i akustycznego oraz ochrona garażu przed wilgocią i zabrudzeniem.
Szukasz garażu tynkowanego w dobrej cenie? Sprawdź naszą ofertę w WAW SYSTEM!
Nawet najlepiej zamontowana brama z czasem może tracić szczelność. Uszczelnienie warto wykonać w sytuacjach, gdy: wilgoć lub woda jest zauważalna przy krawędzi bramy po opadach, wieje mimo zamknięcia, pojawia się sporo kurzu i insektów, szyby samochodu są oszronione, mimo postoju pod dachem, można zauważyć prześwity w dolnej lub bocznej części bramy. To wyraźne sygnały, że brama garażowa nie jest już szczelna i wymaga interwencji.
Zanim rozpoczniesz montaż uszczelek, zwróć uwagę na kilka elementów:
Czy skrzydło bramy ściśle przylega do prowadnic?
Czy prowadnice są stabilne i nie ma luzów?
Czy mechanizm automatyczny zamyka bramę do końca?
Czy sprężyny skrętne są odpowiednio napięte i nie wymagają regulacji?
Brama może nie domykać się prawidłowo z powodu błędów montażowych lub awarii napędu. Jeśli nie masz doświadczenia, skorzystaj z pomocy fachowca.
Rodzaj uszczelki należy dobrać do typu bramy, lokalizacji nieszczelności oraz rozmiaru szczeliny. Poniżej tabela porównawcza popularnych rozwiązań:
Sprawdź, gdzie występuje szczelina – najczęściej na dole, ale także na bokach lub przy suficie. Zmierz dokładnie szerokość i długość miejsc do uszczelnienia.
Oczyść miejsce montażu z kurzu, brudu i tłuszczu (użyj np. benzyny ekstrakcyjnej) i osusz powierzchnię – wilgoć może osłabić działanie kleju.
Uszczelki należy przyciąć dokładnie, najlepiej po przymiarkach. Zwróć uwagę na dopasowanie do narożników i profili bramy.
Zastosuj klej kontaktowy elastyczny – np. UHU bezrozpuszczalnikowy. Dociśnij uszczelkę na całej długości i zostaw na 12 godzin do pełnego związania.
Po montażu zamknij bramę i sprawdź, czy uszczelka dokładnie przylega do podłoża i nie przepuszcza światła, wody ani powietrza.
Bramy segmentowe posiadają wiele punktów styku, które mogą generować nieszczelności – zarówno od dołu, jak i od góry. Uszczelnienie segmentowe polega na: zastosowaniu progu z EPDM na styku brama–podłoga, montażu uszczelek sufitowych chroniących przed stratami ciepła i hałasem, użyciu uszczelek bocznych w systemie prowadnic. Pamiętaj: zimne powietrze wypiera ciepłe – dlatego największe straty występują od góry i dołu bramy.
Bramy uchylne często generują głośne uderzenia przy zamykaniu, a przez nieszczelne krawędzie przepuszczają wodę i kurz. Aby je zabezpieczyć: zastosuj uszczelki gumowe na górnej części bramy, w dolnej części zamontuj próg EPDM – uszczelni, a przy okazji wyeliminuje efekt „klepnięcia” blachą o podłoże, boczne uszczelki z pianki PE ograniczą przeciągi i hałas.
Najlepsze efekty dają uszczelki z gumy EPDM – są trwałe, elastyczne i odporne na zmienne warunki atmosferyczne. Warto zwrócić uwagę na: odporność na ścieranie i wilgoć – szczególnie przy progu, pamięć kształtu – guma wraca do pierwotnej formy nawet po intensywnym nacisku, odporność na UV i mróz – kluczowa przy montażu na zewnątrz.
Nie zaleca się stosowania tanich taśm piankowych – szybko się odkształcają i tracą szczelność.
„Jeśli zauważysz wilgoć w garażu lub oszronione szyby mimo zamkniętej bramy, problemem jest często stara lub zużyta uszczelka. W przypadku garaży tynkowanych przez WAW SYSTEM rekomendujemy zastosowanie progów EPDM – szczególnie gdy wylewka garażowa nie jest idealnie równa. Z naszej praktyki wynika, że to najskuteczniejszy sposób na trwałe uszczelnienie dolnej krawędzi bramy.”
Uszczelniona brama garażowa to:
- niższe rachunki za ogrzewanie, zwłaszcza gdy garaż przylega do części mieszkalnej,
- ochrona mienia przed wilgocią, pleśnią i kurzem,
- mniejszy hałas dochodzący z zewnątrz,
- większy komfort użytkowania, gdy garaż pełni funkcję warsztatu lub magazynu,
- dłuższa żywotność konstrukcji bramy i napędu – brak dostępu wilgoci do mechanizmów.
- montaż uszczelek na zabrudzonej powierzchni – brak przyczepności kleju,
- zastosowanie taśm niskiej jakości – szybka degradacja pod wpływem wilgoci,
- niedopasowanie grubości uszczelki do szczeliny – uszczelka nie przylega,
- pominięcie uszczelki górnej – duże straty ciepła w sezonie grzewczym,
- brak regulacji bramy – uszczelka nie przylega, mimo poprawnego montażu.
Szukasz solidnego i szczelnego garażu? Sprawdź naszą ofertę w WAW SYSTEM – oferujemy trwałe konstrukcje odporne na warunki atmosferyczne. Nasze garaże tynkowane nie przepuszczają zimna i są zdecydowanie lepszym wyborem od typowych “blaszaków”. Zapewniają nie tylko bezpieczeństwo przechowywanego pojazdu, ale także komfort użytkowania przez cały rok.
Szukasz garażu, który Cię nie zawiedzie? Zamówisz go w WAW SYSTEM. W naszej ofercie znajdziesz garaże jednostanowiskowe, dwustanowiskowe i wielkopowierzchniowe.
Aby skutecznie uszczelnić bramę garażową, należy zlokalizować źródło nieszczelności i zastosować odpowiednie materiały – najczęściej uszczelki z gumy EPDM oraz progi uszczelniające. Kluczowe jest również przygotowanie podłoża, precyzyjne przycięcie i trwały montaż na elastycznym kleju. Dobrze uszczelniona brama garażowa oznacza większy komfort cieplny, ochronę przed wilgocią, brudem i owadami oraz dłuższą trwałość konstrukcji.