Wentylacja w garażu to kwestia komfortu i bezpieczeństwa. W zamkniętej przestrzeni garażowej gromadzą się spaliny, opary paliwa oraz wilgoć, które bez odpowiedniej wymiany powietrza mogą prowadzić do korozji, rozwoju pleśni, a nawet zagrożenia życia z powodu obecności tlenku węgla.
Dlatego każdy system wentylacyjny w garażu musi być dobrze zaplanowany i wykonany zgodnie z przepisami. W tym artykule wyjaśniamy, jakie są rodzaje wentylacji, jak dobrać odpowiedni system do rodzaju garażu i jak krok po kroku wykonać skuteczną instalację.
Zazwyczaj wystarczy prosty system wentylacji grawitacyjnej – jeden otwór nawiewny nisko przy podłodze i drugi wywiewny wysoko, przy suficie, po przeciwległych stronach garażu. Takie rozwiązanie skutecznie ograniczy kondensację pary wodnej, która zimą może osiągać nawet 90%.
Szukasz garażu tynkowanego w dobrej cenie? Sprawdź naszą ofertę w WAW System!
Każdy garaż tynkowany – zarówno wolnostojący, znajdujący się w bryle domu, jak i podziemny – jest miejscem, w którym zazwyczaj występuje zwiększone stężenie szkodliwych substancji. Należą do nich:
- tlenek węgla (CO) – bezwonny i śmiertelnie niebezpieczny gaz, powstający przy spalaniu paliwa,
- dwutlenek azotu (NO₂) – drażniący drogi oddechowe,
- cząsteczki sadzy i pyłów,
- opary paliwa.
Oprócz tego dochodzi problem wilgoci, szczególnie w sezonie zimowym, gdy do garażu wnosimy śnieg i błoto z samochodu. Brak wentylacji sprzyja korozji elementów stalowych i narzędzi, a także niszczeniu konstrukcji budynku.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w garażu zamkniętym należy zapewnić co najmniej 1-krotną wymianę powietrza na godzinę (dla garażu ogrzewanego więcej – nawet 1,5 wymiany).
W garażach podziemnych wymagana jest wentylacja mechaniczna o wydajności od 6 do 10 wymian powietrza na godzinę, połączona z czujnikami CO i LPG, które automatycznie uruchamiają wentylatory.
System grawitacyjny wykorzystuje naturalny ruch powietrza – ciepłe powietrze unosi się do góry, a chłodne napływa od dołu. Zalety – brak kosztów energii, prosta konstrukcja. Wady – działa skutecznie tylko przy odpowiednich warunkach atmosferycznych. Budowa – otwory wentylacyjne umieszczone przy podłodze (nawiewne) i pod sufitem (wywiewne), po przeciwległych stronach garażu.
System zasilany energią elektryczną, wyposażony w wentylator lub kilka wentylatorów. Zalety – niezależność od pogody, stała kontrola przepływu powietrza. Wady – koszty energii i montażu. Budowa – kanał wywiewny z wentylatorem i otwór nawiewny w dolnej części przeciwległej ściany lub bramy garażowej.
- Garaż nieogrzewany– wystarczy prosty układ wentylacji grawitacyjnej: otwór nawiewny o powierzchni min. 0,04 m² na stanowisko, umieszczony nisko oraz otwór wywiewny wysoko, przy suficie.
- Garaż ogrzewany – lepiej zastosować wentylację mechaniczną lub grawitacyjną z kominem wywiewnym wyprowadzonym ponad dach.
- Garaż podziemny – obowiązkowa wentylacja mechaniczna z czujnikami CO i LPG.
- Wyznaczenie otworów wentylacyjnych: 1. Otwór nawiewny nisko przy podłodze w jednej ścianie. 2. Otwór wywiewny wysoko, przy suficie, w ścianie przeciwległej. 3. Odległość między nimi zwiększa skuteczność wymiany powietrza.
- Dobór wielkości otworów: 1. Min. 0,04 m² na każde stanowisko w garażu nieogrzewanym. 2. W przypadku większej liczby stanowisk – proporcjonalne zwiększenie.
- Montaż kratek wentylacyjnych: 1. Kratki zabezpieczają otwory przed gryzoniami i liśćmi. Mogą być stałe lub regulowane.
- Wykonanie kanału wentylacyjnego (opcjonalnie): Kanał wyprowadzony ponad dach poprawia ciąg w systemie grawitacyjnym.
- Wybór wentylatora garażowego” Dobór wydajności zgodnie z wymaganiami – min. 1 wymiana powietrza na godzinę, w ogrzewanym garażu 1,5 wymiany.
- Montaż otworów nawiewnych i wywiewnych
- Otwór nawiewny nisko, najlepiej w ścianie bocznej lub w bramie.
- Otwór wywiewny z wentylatorem wysoko, po stronie przeciwnej.
- Podłączenie czujnika: Czujnik CO i LPG automatycznie uruchamia wentylator przy wykryciu zanieczyszczeń.
- Test systemu: Sprawdzić wydajność przepływu powietrza i poprawność działania czujników.
- Nie łącz wentylacji garażu z wentylacją pomieszczeń mieszkalnych – może dojść do zasysania spalin do domu.
- W garażu ogrzewanym kontroluj poziom wilgoci – nadmierna wilgoć przyspiesza korozję.
- Stosuj kratki z możliwością regulacji przepływu w zimie.
- Kanał wentylacyjny powinien mieć jak najmniej załamań, aby nie ograniczać przepływu powietrza.
- Za małe otwory wentylacyjne w stosunku do wielkości garażu.
- Brak czujnika tlenku węgla w garażu ogrzewanym.
- Montaż otworów nawiewnych i wywiewnych zbyt blisko siebie – brak cyrkulacji.
- Brak regularnego czyszczenia kratek i kanałów wentylacyjnych.
Jeżeli planujesz garaż na swojej działce, wybierz sprawdzone rozwiązania od WAW System. Oferujemy nowoczesne garaże tynkowane. Montaż trwa zaledwie kilka godzin, a każdy projekt dopasowujemy indywidualnie do Twoich potrzeb – od doboru koloru tynku, po rodzaj bramy i dodatkowe elementy, takie jak ścianki działowe czy okna.
W naszej ofercie znajdziesz garaże jednostanowiskowe, dwustanowiskowe i wielkopowierzchniowe.
Szukasz czegoś więcej? Oferujemy również garaże z płyty warstwowej. Dzięki temu zyskujesz nie tylko solidną konstrukcję, ale przede wszystkim komfort użytkowania. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej płyty o grubości 60 mm z rdzeniem z pianki poliizocyjanurowej, wnętrze garażu jest doskonale izolowane termicznie. To rozwiązanie skutecznie ogranicza powstawanie wilgoci, a tym samym chroni samochód oraz przechowywane przedmioty przed korozją i zawilgoceniem. Dodatkowo, w takim garażu zimą jest wyraźnie cieplej niż w standardowych konstrukcjach.
Dobrze zaprojektowana i wykonana wentylacja w garażu to inwestycja w bezpieczeństwo, trwałość pojazdu i komfort użytkowania. Wystarczy pamiętać o kilku zasadach:
- dobrać rodzaj wentylacji (grawitacyjny lub mechaniczny) do typu garażu i jego ogrzewania,
-przestrzegać wymagań z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych,
- zadbać o prawidłowe rozmieszczenie otworów,
- stosować czujniki w garażach zamkniętych i ogrzewanych.
Dzięki temu Twój garaż będzie bezpieczny, wolny od spalin i wilgoci, a jego konstrukcja zachowa trwałość przez lata.