Garaż, jako element zabudowy działki, podlega określonym obowiązkom podatkowym. Dla wielu właścicieli pojazdów, którzy posiadają garaż na posesji lub dzierżawią go w innym miejscu, kwestią budzącą najwięcej wątpliwości pozostaje podatek od garażu. Czy trzeba go płacić? Jakie są wyjątki? Czy istnieje sposób, aby legalnie uniknąć lub zmniejszyć podatek za garaż?
W tym artykule, opierając się na aktualnych przepisach i zapowiadanych zmianach z 1 stycznia 2025 roku, omawiamy, kto i w jakiej sytuacji ma obowiązek podatkowy, jakie stawki podatku obowiązują oraz to czy garaż może zostać zwolniony z opodatkowania.
Czego się dowiesz z artykułu:
- Czym jest podatek od garażu? Podatek od nieruchomości
- Kiedy garaż podlega opodatkowaniu? Obowiązek podatkowy
- Czy można uniknąć podatku za garaż?
- Podstawy prawne przepisów przed rokiem 2025
- Nowe przepisy o podatku od nieruchomości – koniec niejasności czy początek nowych sporów?
- Jak obliczyć wysokość podatku od garażu?
- Wynajem garażu i działalność gospodarcza
- Podatek od garażu w 2025 – zmiany w opodatkowaniu garaży
Podatek od garażu to część podatku od nieruchomości, który reguluje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Obejmuje on wszystkie budynki i budowle trwale związane z gruntem, niezależnie od tego, czy są one użytkowane do mieszkania, gospodarczo, czy np. jako miejsce do przechowywania samochodu.
W świetle przepisów, garaż, o ile nie jest jedynie lekką, mobilną konstrukcją, może podlegać opodatkowaniu, a jego właściciel będzie zobowiązany do złożenia deklaracji i uiszczania odpowiedniego podatku lokalnego, którego stawka zależy m.in. od przeznaczenia obiektu, jego wielkości oraz lokalizacji (gmina ustala stawki indywidualnie w ramach obowiązujących limitów ustawowych).
Szukasz garażu tynkowanego w dobrej cenie? Sprawdź naszą ofertę w WAW System!
Aby zrozumieć, kiedy trzeba zapłacić podatek za garaż, trzeba rozróżnić kilka kluczowych sytuacji. To, czy garaż podlega opodatkowaniu, zależy przede wszystkim od jego statusu prawnego i sposobu wykorzystania:
Jeśli garaż jest integralną częścią budynku mieszkalnego (np. znajduje się w bryle domu, jako garaż wbudowany lub podziemny), wtedy najczęściej płaci się podatek według stawki dla budynków mieszkalnych. Ta stawka podatku jest znacznie niższa niż w przypadku garaży użytkowych.
Garaż wolnostojący to osobny budynek, niebędący fizycznie połączony z domem mieszkalnym. W takim przypadku, jeśli jego powierzchnia użytkowa przekracza 35 m² lub obiekt jest trwale związany z gruntem, zostaje zakwalifikowany jako budynek użytkowy i podlega wyższej stawce podatkowej (w 2025 roku do 11,48 zł/m², według maksymalnych limitów ustawowych).
Do 2025 roku nie zawsze trzeba było płacić podatek od garażu. Istniały określone sytuacje, w których można było legalnie uniknąć opodatkowania lub skorzystać z korzystniejszych stawek. Oto kluczowe przypadki:
Garaż blaszany zazwyczaj nie jest uznawany za budynek, ponieważ nie jest trwale związany z gruntem. W związku z tym nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Mimo to, niektóre gminy próbują naliczać taki podatek, szczególnie jeśli garaż wygląda bardziej „na stałe”, np. został otynkowany lub osadzony na fundamencie.
Najwięcej wątpliwości budzi właśnie kwestia trwałego połączenia z gruntem – urzędnicy mogą mieć różne interpretacje. Dlatego warto dowiedzieć się, jak sytuacja wygląda w Twojej gminie.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, budynek gospodarczy może być zwolniony z podatku od nieruchomości wyłącznie wtedy, gdy spełnione są trzy warunki: znajduje się na gruntach gospodarstwa rolnego (czyli gruntach rolnych o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym), należy do gospodarstwa rolnego oraz jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności rolniczej, w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 6 tej ustawy (obejmującej m.in. produkcję roślinną i zwierzęcą, szkółkarstwo, sadownictwo, hodowlę zwierząt i ryb).
Sam fakt, że budynek gospodarczy znajduje się na gruntach sklasyfikowanych jako użytki rolne, nie oznacza automatycznie zwolnienia z podatku – musi on być położony na gruntach gospodarstwa rolnego. Dodatkowo zwolnienie obejmuje wyłącznie budynki faktycznie i trwałe wykorzystywane w działalności rolniczej, a nie tylko do niej przystosowane.
Do 2025 roku, zgodnie z ówcześnie obowiązującym art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 70), podatkiem od nieruchomości obejmowano m.in.: grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Aby dany obiekt mógł zostać uznany za budynek w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 1 tej ustawy, musiał on być trwale związany z gruntem, posiadać fundamenty, dach oraz przegrody budowlane, zgodnie z definicją budynku zawartą w prawie budowlanym.
W związku z tym, do 2025 roku garaże blaszane, które nie były trwale przytwierdzone do gruntu – czyli nie posiadały fundamentów i mogły zostać przeniesione bez konieczności wykonywania robót ziemnych – nie spełniały przesłanek do uznania ich za budynki. Tym samym nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, o ile nie były związane z działalnością gospodarczą, co wykluczało również ich klasyfikację jako budowli w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Takie stanowisko było potwierdzane w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 29 lipca 2019 r. (sygn. I SA/Wr 398/16) sąd uznał, że:
„Sam fakt zakotwiczenia garażu za pomocą kołków rozporowych nie dowodzi, że garaż jest trwale związany z gruntem. Trudno też mówić o jego wzniesieniu z użyciem wyrobów budowlanych, skoro jest to konstrukcja skręcana, którą można stosunkowo łatwo zdemontować i przemieścić.”
Zbliżone stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 grudnia 2016 r. (sygn. II FSK 3053/14), gdzie wskazano, że lekkie konstrukcje stalowe, które nie posiadają cech trwałego połączenia z gruntem, nie spełniają warunków budynku i nie podlegają opodatkowaniu.
Zatem do 2025 roku garaże blaszane nieprzytwierdzone na stałe do gruntu zasadniczo nie były uznawane za budynki ani budowle podlegające opodatkowaniu, co chroniło właścicieli takich obiektów przed obowiązkiem uiszczania podatku od nieruchomości.
Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszła w życie istotna nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zmienia definicję budynku i budowli. Nowe przepisy miały na celu ujednolicenie zasad opodatkowania oraz wyeliminowanie dotychczasowych wątpliwości interpretacyjnych wynikających m.in. z odesłań do przepisów prawa budowlanego. Zmiany te są konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 lipca 2023 r. (sygn. SK 14/21), który uznał dotychczasową definicję budowli za niezgodną z Konstytucją, właśnie ze względu na brak precyzyjności i odesłanie do zewnętrznych aktów prawnych.
Choć nowelizacja wprowadza nowe, szczegółowe definicje budynku i budowli, a także załącznik nr 4 z wykazem opodatkowanych obiektów, to w praktyce nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Wciąż nie wiadomo, jak nowe przepisy będą interpretować sądy administracyjne oraz organy podatkowe gmin, które mają bezpośredni wpływ na nałożenie podatku. Część zapisów, takich jak pojęcie „robót budowlanych” czy warunek „trwałego związania z gruntem”, mimo doprecyzowania, pozostaje podatna na różne interpretacje – zwłaszcza w odniesieniu do lekkich konstrukcji, takich jak garaże blaszane.
Dlatego też, mimo że ustawodawca zapowiadał uproszczenie i przejrzystość systemu, w rzeczywistości rok 2025 może przynieść kolejną falę sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Do czasu wypracowania jednolitej linii orzeczniczej i praktyki urzędniczej, właściciele spornych obiektów – zwłaszcza tych, które nie są jednoznacznie wymienione w ustawie – powinni zachować szczególną ostrożność. Zalecane jest również zasięgnięcie indywidualnej interpretacji podatkowej lub konsultacja z doradcą podatkowym w celu uniknięcia nieprzewidzianych obciążeń.
Wysokość podatku od garażu zależy od kilku czynników:
- Powierzchnia użytkowa – podatek liczony jest za każdy m² powierzchni.
- Stawka ustalana przez gminę – każda gmina określa własne stawki, nieprzekraczające maksymalnych limitów ustawowych.
- Przeznaczenie garażu – jeśli służy do celów mieszkalnych, stawka będzie niższa niż dla garaży użytkowych czy związanych z działalnością gospodarczą.
Przykład:
Garaż wolnostojący o powierzchni 40 m² w gminie, gdzie stawka podatku wynosi 10 zł/m²:
40 x 10 zł = 400 zł rocznie do zapłaty.
Jeśli garaż jest wynajmowany lub wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, obowiązują inne zasady podatkowe. Taki obiekt uznawany jest za nieruchomość użytkową, a podatek od niego naliczany jest według najwyższych stawek przewidzianych w ustawie, czyli maksymalnie 34,00 zł od 1 m2.
Dodatkowo, właściciel musi:
- zgłosić nieruchomość do opodatkowania,
- zapłacić podatek od dochodu z wynajmu (na zasadach ogólnych lub ryczałt),
- ewentualnie ująć garaż jako składnik majątku firmy, jeśli garaż jest wpisany jako środek trwały.
Od 2025 roku wchodzą w życie istotne zmiany, które mają uprościć system opodatkowania nieruchomości, ale również uszczelnić obowiązki właścicieli garaży.
Jeśli szukasz solidnego i estetycznego garażu, nasze garaże prefabrykowane tynkowane będą idealnym wyborem. Łączymy trwałość konstrukcji stalowej z nowoczesnym wyglądem, który doskonale komponuje się z zabudową jednorodzinną. Dzięki prefabrykacji montaż przebiega szybko i sprawnie, a gotowy garaż wygląda jak murowany, choć jest znacznie lżejszy i bardziej ekonomiczny. Oferujemy różne rozmiary, kolory i opcje wykończenia, dlatego z łatwością dopasujesz garaż do swojej działki i indywidualnych potrzeb. Dbamy o każdy szczegół – od projektu po realizację – bo zależy nam, żebyś był w pełni zadowolony z efektu.
W naszej ofercie znajdziesz garaże jednostanowiskowe, dwustanowiskowe i wielkopowierzchniowe.