Wybór zależy od rodzaju obiektu. W garażu nieogrzewanym oraz w większości garaży naziemnych zwykle należy zastosować wentylację grawitacyjną – prosty i tani system oparty na naturalnym ruchu powietrza. W garażach ogrzewanych lub częściowo zagłębionych lepiej sprawdza się wentylacja mechaniczna z możliwością sterowania przepływem.
Zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., wentylacja garażu jest konieczna i powinna zapewniać minimum 1-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny (dla garażu ogrzewanego nawet 1,5-krotną). Osiąga się to przez odpowiednio rozmieszczony nawiew i przewód wywiewny.
Kratki wentylacyjne o wymiarach dopasowanych do wielkości garażu (np. 14x14 cm) należy umieścić nisko przy ścianach garażu – wlot świeżego powietrza – oraz wysoko pod sufitem po przeciwnej stronie, aby umożliwić skuteczną cyrkulację powietrza i odprowadzanie powietrza z garażu.
Tak – nawet w lekkim garażu tynkowanym wentylacja jest niezbędna, aby usunąć parę wodną, zapobiec korozji i wpuścić świeże powietrze. Najczęściej stosuje się tu wentylację naturalną opartą na niewielkich kratkach nawiewnych i wywiewnych.
Jeżeli garaż jest ogrzewany, sam system grawitacyjny może nie wystarczyć. Warto wtedy zamontować wentylator wyciągowy w przewodzie wywiewnym, aby zwiększyć efektywność i zapewnić skuteczną wentylację także w okresach bezwietrznych.
Zimą do garażu wnosimy śnieg i błoto, które po roztopieniu zwiększają wilgotność. Brak sprawnie działającej wentylacji sprzyja kondensacji pary wodnej i korozji samochodu. Dlatego również zimą wymiana powietrza w garażu jest konieczna.