Brama z napędem - co warto wiedzieć?
Uszkodzenie, rozładowana bateria w pilocie
Brak prądu lub awaria silnika
Brama się nie zamyka
Błędne ustawienie włącznika krańcowego
Zbyt intensywna, nieprawidłowa eksploatacja
Brama z napędem to wygodne i coraz bardziej popularne rozwiązanie, które znacząco ułatwia codzienne korzystanie z garażu czy wjazdu na posesję. Jednak jak każde urządzenie mechaniczne, napęd do bramy może z czasem ulec awarii, zwykle w najmniej oczekiwanych momentach, co bywa mocno uciążliwe! Warto więc wiedzieć, jak działa ten system, jakie problemy mogą się pojawić oraz jak je skutecznie rozwiązać. W artykule przedstawiamy najczęstsze usterki związane z napędami bram oraz praktyczne wskazówki dotyczące ich obsługi i serwisowania. Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika.
Brama z napędem to rozwiązanie, które zwiększa komfort i wygodę użytkowania garażu. Napęd to zintegrowany mechanizm, który automatycznie otwiera i zamyka bramę, bez potrzeby użycia siły fizycznej. Jego głównym elementem jest silnik elektryczny, który współpracuje z systemem sterowania, umożliwiając kontrolowanie ruchu bramy za pomocą pilota lub aplikacji. Dzięki temu użytkownik może otwierać bramę z dowolnego miejsca, nawet bez wychodzenia z pojazdu.
Napędy do bram garażowych wyróżniają się wieloma zaletami. Automatyczne otwieranie i zamykanie oszczędza czas i eliminuje konieczność otwierania ciężkiej bramy ręcznie. Jest to szczególnie ważne w przypadku występowania niekorzystnych warunków pogodowych, takich jak deszcz czy śnieg. Systemy te zapewniają także wyższy poziom bezpieczeństwa, ponieważ większość z nich wyposażona jest w funkcję blokady antywłamaniowej i detekcji przeszkód. Odpowiednio dobrany napęd może pracować bezawaryjnie przez długi czas, pod warunkiem właściwego użytkowania i regularnej konserwacji.
W WAW SYSTEM specjalizujemy się w montażu garaży tynkowanych z gotowych elementów, które oferujemy w wersjach z bramami tradycyjnymi oraz z bramami wyposażonymi w napęd. W naszych realizacjach najczęściej stosujemy bramy z napędami renomowanego producenta Hormann, który cieszy się zaufaniem na rynku. Napędy te wyróżniają się trwałością i precyzją działania.
Pilot do bramy garażowej to jedno z podstawowych narzędzi sterowania napędem. Musi działać prawidłowo, aby w sposób komfortowy można było korzystać z bramy. W sytuacji, gdy brama nie reaguje na sygnały z pilota, warto sprawdzić kilka podstawowych kwestii, zanim zdecydujemy się na kontakt z serwisem. Jednym z najczęstszych problemów jest rozładowana bateria w pilocie. Objawem wyczerpywania się baterii bywa osłabienie zasięgu działania urządzenia lub wybiórcze reagowanie na przyciski. W takich przypadkach należy wymienić baterię na nową. Jeśli model pilota nie pozwala na wymianę baterii, konieczne kup nowy!
Wiele pilotów wyposażonych jest w diodę sygnalizacyjną, która wskazuje odbiór sygnału przez napęd. Jeśli dioda nie świeci podczas naciskania przycisku, istnieje duże prawdopodobieństwo, że bateria jest wyczerpana lub pilot został uszkodzony. Warto również przyjrzeć się stanowi technicznemu pilota. Uszkodzenia mechaniczne, takie jak pęknięcia obudowy, mogą wpłynąć na jego działanie. Zalanie pilota, na przykład wodą, również prowadzi zwykle do awarii urządzenia.
Aby uniknąć niespodziewanych problemów, zaleca się regularne sprawdzanie stanu baterii w pilocie oraz jego ogólnej kondycji. W przypadku zauważenia jakichkolwiek usterek warto rozważyć konsultację z serwisem, który pomoże ocenić, czy problem dotyczy pilota, czy samego napędu. Dzięki temu unikniesz większych problemów.
Brak reakcji napędu bramy garażowej często wiąże się z problemami z zasilaniem. W pierwszej kolejności należy upewnić się, że urządzenie ma dostęp do prądu. W pośpiechu łatwo przeoczyć oczywiste kwestie, takie jak przerwa w dostawie energii elektrycznej. Warto sprawdzić, czy w całej sieci zasilanie działa poprawnie, a następnie zweryfikować stan bezpieczników odpowiedzialnych za napęd bramy. Kolejnym krokiem jest kontrola przewodu zasilającego. Należy upewnić się, że jest poprawnie podłączony i nie został odłączony lub uszkodzony.
Brak świecących diod na napędzie może wskazywać na problemy z dostępem do prądu. W takim przypadku można spróbować uruchomić bramę ręcznie lub wykorzystać system zasilania awaryjnego, jeśli urządzenie jest w taki wyposażone. Jeśli zasilanie zostało przywrócone, a brama nadal nie reaguje, należy dokładniej przyjrzeć się kablowi zasilającemu. Częstym problemem są luźne styki, które można łatwo poprawić. Zdarza się jednak, że przewód jest załamany, przetarty lub zaśniedziały. W takim przypadku konieczna jest jego wymiana, najlepiej przez doświadczonego elektryka.
Jeśli urządzenie jest zasilane poprawnie, a mimo to nie działa, problem może dotyczyć silnika lub płyty sterującej. Awaria silnika to jedna z bardziej skomplikowanych usterek, z którą należy zgłosić się do fachowca. Regularna kontrola instalacji elektrycznej oraz elementów napędu pozwala na wykrycie potencjalnych problemów, zanim przerodzą się w poważne awarie.
Jeśli brama garażowa otwiera się bez problemów, ale nie zamyka, warto zwrócić uwagę na kilka możliwych przyczyn. Jedną z najczęstszych są zanieczyszczenia fotokomórek. Fotokomórki to urządzenia odpowiadające za bezpieczeństwo działania bramy, które wykrywają przeszkody w trakcie jej ruchu. W przypadku nagromadzenia się na ich powierzchni brudu, kurzu, śniegu lub innych zanieczyszczeń, mogą one nieprawidłowo prawidłowo. W takiej sytuacji wystarczy oczyścić ich powierzchnię suchą lub lekko wilgotną ściereczką, aby przywrócić pełną sprawność.
Kolejnym problemem związanym z fotokomórkami może być ich złe ustawienie. Fotokomórki muszą być ustawione w jednej linii, aby nadajnik i odbiornik mogły swobodnie wymieniać sygnały. Jeśli jedna z fotokomórek została przestawiona lub jej pozycja uległa zmianie pod wpływem czynników zewnętrznych, urządzenia przestają się komunikować. W efekcie brama interpretuje brak sygnału jako obecność przeszkody i nie zamyka się. Aby rozwiązać ten problem, należy sprawdzić ustawienie fotokomórek i w razie potrzeby je wyregulować.
Nieprawidłowe działanie fotokomórek może być również wynikiem intensywnego nasłonecznienia. Mocne światło słoneczne skierowane bezpośrednio na czujniki może zakłócić ich pracę, prowadząc do błędnej interpretacji sygnałów. W takim przypadku warto zastosować osłony ochronne dla fotokomórek, które minimalizują negatywny wpływ promieni słonecznych na ich działanie.
Zatrzymywanie się bramy garażowej podczas otwierania, często jest wynikiem błędnego ustawienia wyłącznika krańcowego lub nieodpowiednich parametrów przeciążeniowych. Wyłącznik krańcowy to element, który kontroluje zakres ruchu bramy, zatrzymując ją w odpowiednim momencie. Nieprawidłowe ustawienie go może powodować zatrzymanie bramy w nieoczekiwanych punktach lub całkowity brak reakcji na polecenia. Parametry przeciążeniowe, które odpowiadają za ochronę mechanizmu przed nadmiernym obciążeniem, również odpowiednio wyregulować.
W okresie zimowym brama może przymarznąć do podłoża, co uniemożliwia jej prawidłowe otwieranie i zamykanie. Przed próbą użycia napędu warto sprawdzić, czy dolna krawędź skrzydła nie jest zablokowana przez lód. Delikatne usunięcie przymarzniętej warstwy może rozwiązać problem i przywrócić sprawność urządzenia.
Innym, często spotykanym problemem jest sytuacja, gdy brama po zamknięciu otwiera się sama. Tego typu zachowanie najczęściej wynika z niewłaściwego naciągu sprężyn lub nieprawidłowego położenia ogranicznika. Regulacja tych elementów powinna zostać przeprowadzona przez specjalistę. Fachowiec oceni stan techniczny mechanizmu i dokona niezbędnych ustawień.
Intensywna i nieprawidłowa eksploatacja napędu bramy może prowadzić do przedwczesnego zużycia jego elementów oraz występowania usterek. Napędy są projektowane z myślą o określonej liczbie cykli pracy, które obejmują otwieranie i zamykanie bramy. Zbyt intensywna eksploatacja może wpłynąć na wydajność silnika, przekładni oraz innych podzespołów. W efekcie napęd zaczyna działać mniej precyzyjnie, a czasem całkowicie przestaje spełniać swoją funkcję.
Nieprawidłowa eksploatacja to także niewłaściwe dostosowanie ustawień napędu do rodzaju bramy oraz warunków jej użytkowania. Źle dobrane parametry siły lub prędkości ruchu bramy mogą obciążać mechanizm i prowadzić do jego uszkodzenia. Do niewłaściwego użytkowania zaliczyć można także brak konserwacji. Należy czyścić prowadnice, smarowanie ruchomych części, mogą szybciej doprowadzić do awarii.
Musisz zwracać także uwagę na wszelkie sygnały podczas pracy napędu. Nietypowe dźwięki, takie jak warkot czy zgrzyty, mogą wskazywać na problem wymagający interwencji serwisanta. Ignorowanie takich objawów i dalsze intensywne użytkowanie urządzenia może prowadzić do poważniejszych usterek, które będą kosztowne w naprawie.
Aby uniknąć problemów wynikających z intensywnej lub nieprawidłowej eksploatacji, należy przestrzegać zaleceń producenta dotyczących użytkowania i konserwacji napędu.
Napędy bram garażowych to wygodne i funkcjonalne rozwiązanie, które znacząco ułatwia codzienne użytkowanie garażu, ale jak każde urządzenie, mogą one ulegać awariom. Do najczęstszych usterek należą m.in.: problemy z pilotem, brak zasilania, uszkodzenia silnika, zanieczyszczenia fotokomórek, intensywna, niewłaściwa eksploatacja. Regularna konserwacja, dbałość o stan techniczny oraz szybka reakcja na pierwsze oznaki nieprawidłowego działania mogą skutecznie wydłużyć żywotność napędu i zapobiec poważnym awariom. Dzięki przestrzeganiu zaleceń producenta oraz regularnym przeglądom serwisowym można cieszyć się sprawnym i bezawaryjnym działaniem bramy przez wiele lat.
Chcesz zamówić praktyczny garaż z bramą z napędem? Skontaktuj się z naszymi doradcami, z pewnością doradzą Ci najlepsze rozwiązanie!