Warunki techniczne dla garażu - Najczęściej zadawane pytania
Budowa garażu to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim – spełnienia wymogów formalnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. jasno określa, jakim warunkom technicznym powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w tym również garaże dla samochodów osobowych – niezależnie od tego, czy są to garaże podziemne, nadziemne, zamknięte czy otwarte.
Stosując się do przepisów, projektując odpowiednią przestrzeń na stanowisko postojowe, dbając o wentylację, odwodnienie oraz zachowanie wymaganej wysokości w świetle konstrukcji, zyskujesz nie tylko zgodność z prawem, ale i komfort użytkowania przez wiele lat.
W WAW System oferujemy Ci gotowe, trwałe garaże, które spełniają wszystkie obowiązujące normy – a do tego świetnie wyglądają i są w pełni dopasowane do Twoich potrzeb. Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci zrealizować garaż zgodny z prawem, estetyczny i funkcjonalny.
Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, garaż zamknięty to taki, który posiada pełną obudowę zewnętrzną i zamykane otwory – np. drzwi i bramę wjazdową. Z kolei garaż otwarty charakteryzuje się brakiem ścian zewnętrznych lub obecnością ścian niepełnych albo ażurowych. Usytuowanie garażu zamkniętego i otwartego powinno odpowiadać warunkom określonym w § 102–108.
Minimalna szerokość w świetle bramy garażowej powinna wynosić 2,3 m, a wysokość – 2,0 m, zgodnie z § 102. W praktyce warto także zachować odstęp w pionie między wrotami garażu a konstrukcją stropu lub przewodami instalacyjnymi, który nie może być mniejszy niż 2,0 m.
Dla garażu o liczbie stanowisk postojowych nie większej niż 25 na kondygnacji dopuszcza się prostsze rozwiązania – np. jednopasmową pochylnię bez sygnalizacji świetlnej (§ 103 ust. 4). Natomiast w przypadku większej liczby miejsc postojowych, stosuje się szersze rampy i dodatkowe zabezpieczenia. Garaże w domach jednorodzinnych zazwyczaj obejmują 1–2 stanowiska i nie wymagają skomplikowanych rozwiązań.
Tak. Stanowiska postojowe dla osób niepełnosprawnych w garażu powinny umożliwiać dostęp do pojazdu z jednej strony, przy zachowaniu wolnej przestrzeni o szerokości co najmniej 1,2 m (§ 104 ust. 4). Dodatkowo należy je lokalizować na poziomie terenu lub na kondygnacjach dostępnych pochylniami.
Tak, możliwe jest wykonanie garażu wbudowanego w dom mieszkalny lub budynek usługowy, pod warunkiem spełnienia wymogów dotyczących izolacji przeciwwilgociowej, akustycznej oraz szczelności na spaliny – zwłaszcza gdy garaż przylega do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Wówczas konieczne jest ścisłe dostosowanie się do zapisów rozporządzenia.
W garażu zamkniętym wentylacja zależy od jego rodzaju:
- naturalna – przy garażach nieogrzewanych,
- grawitacyjna – dla ogrzewanych do 10 stanowisk,
- mechaniczna – w garażach większych, sterowana czujkami CO lub LPG.
Natomiast garaż otwarty powinien odpowiadać warunkom określonym w § 108 ust. 2 – m.in. nie mniej niż 35% otwartych ścian zewnętrznych na każdej kondygnacji oraz odpowiednie przewietrzanie.
Tak. Pomieszczenie garażu powinno posiadać posadzkę ze spadkiem kierującym wodę do wpustu kanalizacyjnego (§ 107). Dodatkowo w domach jednorodzinnych dopuszcza się spadek bezpośrednio na nieutwardzony teren. Progi przy otworach posadzkowych muszą zapobiegać wylewaniu się cieczy, a ich wysokość nie może utrudniać przejazdu wózka inwalidzkiego.