SOLIDNE

GARAŻE

TYNKOWANE


Wymagania i warunki techniczne garażu – sprawdź przepisy
Data dodania: 2025-06-23

 Wymagania i warunki techniczne garażu – co musisz wiedzieć przed budową?

Budowa garażu to znacznie więcej niż tylko wybór lokalizacji i wymiarów konstrukcji. Aby wszystko przebiegło zgodnie z prawem, niezbędne jest dostosowanie projektu i realizacji do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wymagania te są precyzyjnie określone w przepisach prawa budowlanego – a dokładniej, w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

W artykule przedstawiamy najważniejsze zapisy, które dotyczą budowy garażu – zarówno wolnostojącego, jak i zintegrowanego z innym obiektem budowlanym lub częścią innego obiektu.

Czego się dowiesz:

 

- Czym są wymagania i warunki techniczne garażu?

- Rodzaje garaży w świetle przepisów

- Wysokość, powierzchnia i wentylacja – szczegółowe warunki techniczne

- Stanowiska postojowe – ile miejsca dla samochodu?

- Garaż w zabudowie jednorodzinnej – na co zwrócić uwagę?

- Kiedy garaż wymaga pozwolenia, a kiedy wystarczy zgłoszenie?

- Treść Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

Czym są wymagania i warunki techniczne garażu?

Wymagania i warunki techniczne garażu to zespół przepisów określających, jak powinien być zaprojektowany, zbudowany i wyposażony każdy garaż – zarówno wolnostojący, jak i wbudowany w inny budynek. Zostały one zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Dotyczą one m.in. wysokości w świetle konstrukcji, szerokości i wysokości wjazdu, sposobu wentylacji, wymagań dla posadzki, liczby i rozplanowania stanowisk postojowych, a także kwestii bezpieczeństwa – np. ochrony przeciwpożarowej. Spełnienie tych warunków jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również gwarancją funkcjonalności i bezpieczeństwa użytkowania garażu.

Szukasz garażu tynkowanego w dobrej cenie? Sprawdź naszą ofertę w WAW System

Rodzaje garaży w świetle przepisów

W polskim prawie wyróżnia się kilka rodzajów garaży. Każdy z nich podlega nieco innym przepisom technicznym.

- garaż zamknięty – to obiekt z pełną obudową zewnętrzną i zamykanymi otworami, czyli klasyczny budynek z drzwiami, dachem i ścianami. W WAW System wykonujemy właśnie takie garaże – tynkowane, z solidną stalową konstrukcją, montowane na przygotowanym fundamencie.

- garaż otwarty – jak mowa w § 102 rozporządzenia, to garaż z zewnętrznymi ścianami niepełnymi lub ażurowymi, bez zamykanych drzwi. Tego typu garaże rzadziej spotykane są w zabudowie jednorodzinnej – częściej pojawiają się w osiedlach lub przestrzeniach publicznych.

- garaż podziemny – to konstrukcja poniżej poziomu terenu, wymagająca szczególnych rozwiązań technicznych z zakresu wentylacji, zabezpieczeń przeciwpożarowych i drenażu.

Wysokość, powierzchnia i wentylacja – szczegółowe warunki techniczne

Oto najważniejsze warunki zgodne z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych:

- wysokość w świetle konstrukcji garażu, czyli od podłogi do spodu przewodów i urządzeń instalacyjnych, powinna wynosić co najmniej 2,2 m – w przypadku garażu będącego pomieszczeniem zamkniętym.

- w garażu powinna być zapewniona skuteczna wentylacja, dostosowana do jego rodzaju. Dla garaży nadziemnych zamkniętych wystarcza wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna. Dla garażu podziemnego wymagane jest zastosowanie wentylacji mechanicznej o odpowiedniej wydajności.

- jeżeli garaż posiada instalację wodociągową lub przeciwpożarową tryskaczową, konieczne jest wykonanie odwodnienia podłogowego z syfonem i osadnikami w garażu.

- w przypadku garażu z instalacją wodociągową, należy zadbać o zabezpieczenie przed zamarzaniem, co dotyczy zarówno rur, jak i urządzeń sanitarnych.

Stanowiska postojowe – ile miejsca dla samochodu?

W przypadku projektowania garaży dla samochodów osobowych należy uwzględnić wymiary minimalne stanowiska postojowego:

- stanowiska postojowe dla samochodów osobowych powinny mieć szerokość co najmniej 2,5 m oraz długość 5 m – przy założeniu, że korzystają z nich osoby w pełni sprawne.

- jeżeli ze stanowiska korzystają osoby niepełnosprawne, szerokość musi być większa – wynosić co najmniej 3,6 m, zgodnie z warunkami określonymi w § 20 ust. 2 rozporządzenia.

W WAW System najczęściej montujemy garaże o powierzchni ok. 18–20 m² dla jednego samochodu lub 35–40 m² dla dwóch stanowisk. Konstrukcja jest w pełni zgodna z przepisami – niezależnie od tego, czy mówimy o garażu jako obiekcie budowlanym, czy części większej inwestycji.

Garaż w zabudowie jednorodzinnej – na co zwrócić uwagę?

Dla właścicieli domów jednorodzinnych ważne jest również usytuowanie garażu względem granic działki i innych budynków. Jak stanowi rozporządzenie:

- garaż jako budowlany lub część innego obiektu (np. dobudowany do domu) musi być zlokalizowany z zachowaniem przepisów o odległościach od granic działki.

- przy garażach przeznaczonych na pobyt ludzi (np. z częścią gospodarczą lub warsztatem), obowiązują bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące akustyki, wentylacji oraz przegrody oddzielającej od części mieszkalnej.

Kiedy garaż wymaga pozwolenia, a kiedy wystarczy zgłoszenie?

W przypadku garaży tynkowanych o powierzchni zabudowy do 35 m² wystarczy dokonać zgłoszenia w Starostwie Powiatowym. Jeśli jednak budujesz garaż większy niż 35 m², konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę, zgodnie z Prawem budowlanym. W obu przypadkach projekt musi odpowiadać warunkom określonym w § wskazanych w rozporządzeniu.

Treść Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

Rozdział 10. Garaże dla samochodów osobowych

§ 102. Warunki techniczne garażu

Garaż do przechowywania i bieżącej, niezawodowej obsługi samochodów osobowych, stanowiący samodzielny obiekt budowlany lub część innego obiektu, będący garażem zamkniętym - z pełną obudową zewnętrzną i zamykanymi otworami bądź garażem otwartym - bez ścian zewnętrznych albo ze ścianami niepełnymi lub ażurowymi, powinien mieć:

 

- wysokość w świetle konstrukcji co najmniej 2,2 m i do spodu przewodów i urządzeń instalacyjnych 2 m;

- wjazdy lub bramy garażowe co najmniej o szerokości 2,3 m i wysokości 2 m w świetle;

- elektryczną instalację oświetleniową;

- zapewnioną wymianę powietrza, zgodnie z § 108;

- wpusty podłogowe z syfonem i osadnikami w garażu z instalacją wodociągową lub przeciwpożarową tryskaczową, w garażu podziemnym przed wjazdem do niego oraz w garażu nadziemnym o pojemności powyżej 25 samochodów;

- instalację przeciwpożarową, wymaganą przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczoną przed zamarzaniem.

§ 103. Dojazd do garażu

- do garażu położonego poniżej lub powyżej terenu należy zapewnić dojazd dla samochodów za pomocą pochylni o maksymalnym nachyleniu nie większym niż określone w § 70, lub zastosować odpowiednie urządzenia do transportu pionowego.

- w garażu przeznaczonym dla więcej niż 25 samochodów na każdej kondygnacji, należy stosować pochylnie o szerokości co najmniej 5,5 m, umożliwiające ruch dwukierunkowy, lub osobne, jednopasmowe pochylnie o szerokości co najmniej 2,7 m dla wjazdu i wyjazdu samochodów.

- w garażu przeznaczonym dla nie więcej niż 25 samochodów na kondygnacji, dopuszcza się zastosowanie wyłącznie pochylni jednopasmowych, pod warunkiem zainstalowania sygnalizacji do regulacji kierunków ruchu.

- w garażu jedno- i dwupoziomowym, przeznaczonym dla nie więcej niż 10 samochodów na kondygnacji, dopuszcza się zastosowanie pochylni jednopasmowej bez sygnalizacji świetlnej.

§ 104. Szerokość drogi manewrowej


1. Dojazd (droga manewrowa) do stanowisk postojowych w garażu jednoprzestrzennym (bez ścian wewnętrznych) powinien mieć szerokość dostosowaną do warunków ruchu takich samochodów, jakie mają być przechowywane, oraz do sposobu ich usytuowania w stosunku do osi drogi, ale co najmniej:

- przy usytuowaniu prostopadłym – 5,0 m;

- przy usytuowaniu pod kątem 60° - 4 m;

- przy usytuowaniu pod kątem 45° - 3,5 m;

- przy usytuowaniu równoległym - 3 m.

2. (uchylony)

3. Odległość między dłuższą krawędzią stanowiska postojowego a:

- ścianą powinna wynosić co najmniej 0,3 m;

- słupem powinna wynosić co najmniej 0,1 m pod warunkiem zapewnienia swobodnego otwarcia drzwi samochodu.

4. Stanowiska postojowe w garażu, przeznaczone dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne, powinny mieć zapewniony dojazd na wózku inwalidzkim z drogi manewrowej do drzwi samochodu co najmniej z jednej strony, o szerokości nie mniejszej niż 1,2 m.

§ 105. Garaże podziemne i wielopoziomowe

- W garażu podziemnym i wielopoziomowym nadziemnym jako dojścia należy stosować schody odpowiadające warunkom określonym w § 68.

- W garażu jednopoziomowym podziemnym i nadziemnym dopuszcza się wykorzystanie jako dojścia pochylni przeznaczonych do ruchu samochodów, jeżeli ich nachylenie nie przekracza 10% oraz istnieje możliwość wydzielenia bezpiecznego pasma ruchu pieszego o szerokości co najmniej 0,75 m.

- Nie wymaga się wydzielenia pasma ruchu pieszego na pochylni dwupasmowej, a w garażu o pojemności do 25 samochodów włącznie na kondygnacji - także na pochylni jednopasmowej.

- Stanowiska postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne, należy sytuować na poziomie terenu lub na kondygnacjach dostępnych dla tych osób z pochylni, z uwzględnieniem warunków, o których mowa w § 70.

- W garażu wielopoziomowym lub stanowiącym kondygnację w budynku mieszkalnym wielorodzinnym oraz budynku użyteczności publicznej należy zainstalować urządzenia dźwigowe lub inne urządzenia podnośne umożliwiające transport pionowy osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach inwalidzkich na inne kondygnacje, które wymagają dostępności dla tych osób.

§ 106. Wymagania dotyczące garaży

1. Garaż znajdujący się w budynku o innym przeznaczeniu powinien mieć ściany i stropy, zapewniające wymaganą izolację akustyczną, o której mowa w § 326, oraz szczelność uniemożliwiającą przenikanie spalin lub oparów paliwa do sąsiednich pomieszczeń, przeznaczonych na pobyt ludzi, usytuowanych obok lub nad garażem.

2. Dopuszcza się sytuowanie nad garażem otwartym kondygnacji z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi, z wyjątkiem pomieszczeń mieszkalnych, opieki zdrowotnej oraz oświaty i nauki, przy spełnieniu jednego z warunków:

- lico ściany zewnętrznej tych kondygnacji z oknami otwieranymi jest cofnięte w stosunku do lica ściany garażu otwartego lub do krawędzi jego najwyższego stropu co najmniej o 6 m, a konstrukcja dachu i jego przekrycie nad garażem spełniają wymagania określone w § 218;

- usytuowanie ścian zewnętrznych tych kondygnacji w jednej płaszczyźnie z licem ścian zewnętrznych części garażowej lub z krawędziami jej stropów wymaga zastosowania w tych pomieszczeniach okien nieotwieranych oraz wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej lub klimatyzacji.

3. Wymaganie, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy budynków jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej.

§ 107. Posadzka garażu

1. Posadzka w garażu powinna mieć spadki do wewnętrznego lub zewnętrznego wpustu kanalizacyjnego. W zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i rekreacji indywidualnej dopuszcza się wykonywanie spadku posadzki skierowanego bezpośrednio na nieutwardzony teren działki.

2. W garażu krawędzie płaszczyzny posadzki, a także znajdujących się w niej otworów, należy, z uwzględnieniem ust. 1, ograniczyć progiem (obrzeżem) o wysokości 30 mm, uniemożliwiającym spływ wody lub innej cieczy na zewnątrz i na niższy poziom garażowania. Na drodze ruchu pieszego próg ten powinien być wyprofilowany w sposób umożliwiający przejazd wózkiem inwalidzkim.

§ 108. Wentylacja garażu

W garażu zamkniętym należy stosować wentylację:

- co najmniej naturalną, przez przewietrzanie otworami wentylacyjnymi umieszczonymi w ścianach przeciwległych lub bocznych, bądź we wrotach garażowych, o łącznej powierzchni netto otworów wentylacyjnych nie mniejszej niż 0,04 m2 na każde, wydzielone przegrodami budowlanymi, stanowisko postojowe - w nieogrzewanych garażach nadziemnych wolno stojących, przybudowanych lub wbudowanych w inne budynki;

- co najmniej grawitacyjną, zapewniającą 1,5-krotną wymianę powietrza na godzinę - w ogrzewanych garażach nadziemnych lub częściowo zagłębionych, mających nie więcej niż 10 stanowisk postojowych;

- mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia tlenku węgla - w innych garażach, niewymienionych w pkt 1 i 2, oraz w kanałach rewizyjnych, służących zawodowej obsłudze i naprawie samochodów bądź znajdujących się w garażach wielostanowiskowych, z zastrzeżeniem § 150 ust. 5;

- mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan - w garażach, w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu.

2. W garażu otwartym należy zapewnić przewietrzanie naturalne kondygnacji spełniające następujące wymagania:

- łączna wielkość niezamykanych otworów w ścianach zewnętrznych na każdej kondygnacji nie powinna być mniejsza niż 35% powierzchni ścian, z dopuszczeniem zastosowania w nich stałych przesłon żaluzjowych, nieograniczających wolnej powierzchni otworu;

- odległość między parą przeciwległych ścian z niezamykanymi otworami nie powinna być większa niż 100 m;

- zagłębienie najniższego poziomu posadzki nie powinno być większe niż 0,6 m poniżej poziomu terenu bezpośrednio przylegającego do ściany zewnętrznej garażu, a w przypadku większego zagłębienia - należy zastosować fosę o nachyleniu zboczy nie większym niż 1:1.

Tynkowane garaże WAW System – zgodność z przepisami i komfort użytkowania

Nasze garaże tynkowane, choć montowane w zaledwie kilka godzin, spełniają wszystkie obowiązujące normy. Jako producent i wykonawca, dbamy, by garaże miały:

 

- odpowiednią wysokość i powierzchnię użytkową,

- wydajną wentylację i zgodność z przepisami o odwodnieniu,

- właściwe stanowiska postojowe dla samochodów osobowych,

- możliwość adaptacji dla osób z niepełnosprawnościami (szerokie wjazdy, opcjonalne wyposażenie),

- solidne wykonanie z atestowanych materiałów.

Dziękujemy. Link z materiałami do pobrania został wysłany na Twój adres e-mail.

 





Wróć


Zapraszamy do kontaktu

Masz pytania? Zadzwoń do nas
+48 32 469 00 31
Technologia

MAPKA DOJAZDU
LOGO WAW-SYSTEM