SOLIDNE

GARAŻE

TYNKOWANE


Rodzaje podłoża pod garaż
Data dodania: 5.01.2023

Rodzaje podłoża
 

Wylewka

Stopy fundamentowe - kostka brukowa

Stopy fundamentowe - teren pod garaż bez kostki brukowej

Podłoże - inne metody

Fundament wieńcowy




 

Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje podłoża pod garaż.

 

Wylewka

 

Wybierając rodzaj podłoża pod garaż, najwięcej osób decyduje się na wykonanie wylewki. Nic dziwnego, podłoże to kojarzy się z wytrzymałością, a także stabilnością, ponieważ przypomina popularny fundament pod dom. 

 

Do wcześniej wyrównanego, 30 cm dołka w ziemi, należy wsypać żwiru lub piasku, a następnie ułożyć szalunek z desek. Kolejnym krokiem jest rozłożenie folii ochronnej, zabezpieczającej przed wilgocią oraz wykonanie zbrojenia o wymiarach fi 8 mm. Na końcu należy wylać beton i wyrównać go przy wykorzystaniu łaty wibracyjnej. Gdy po kilku dniach beton wyschnie, można zdjąć szalunek. wylewka po mniej więcej 28 dniach nabiera odpowiednich właściwości nośnych.

 

Pamiętaj, że beton musi zostać wyłożony nad gruntem rodzimym mniej więcej 5 cm, ponieważ w ten sposób unikniesz podtopień garażu. 

 

Do wykonania płyty fundamentowej warto użyć betonu w klasie B25. Jest to produkt wysokiej klasy, odporny na ściskanie. 

 

Stopy fundamentowe - kostka brukowa

 

Alternatywą dla tradycyjnej wylewki jest położenie tak zwanych stóp fundamentowych. Mogą się na nie zdecydować się osoby, które mają podjazd wybrukowany kostką. Dzięki temu nie muszą demontować większej powierzchni kostki po to, by postawić garaż.

 

Metoda ta polega na wykonaniu tak zwanych czterech betonowych bloczków po rogach garażu oraz dwóch lub trzech pomiędzy każdym rogiem, w zależności od tego, jak duży jest garaż. W tym celu również należy wykopać odpowiednie doły, a następnie wywiercić w nich wąskie otwory ziemne przy użyciu np. świdra ręcznego na głębokość mniej więcej od 0,8 do 1,2 m, czyli tak zwaną głębokość przemarzania gruntu. W ramach zbrojenia w otwory należy włożyć stal zbrojeniową. Następnie tak przygotowane otwory trzeba zalać wysokiej klasy betonem. Warto użyć tego samego betonu, co w przypadku wylewki. Ostatnim krokiem jest wykonanie niewielkiej podsypki. 

 

W zależności od preferencji klienta, można zostawić samą stopę fundamentową lub też przykryć ją kostką. Wtedy, aby zakotwiczyć garaż, należy przewiercić się przez kostkę i użyć dłuższych kotew. 

 

 

 

Stopy fundamentowe - teren pod garaż bez kostki brukowej

 

W przypadku, gdy stopy fundamentowe nie są wykonywane w kostce, po wywierceniu otworów wykorzystuje się najczęściej tradycyjne bloczki betonowe, które pełnią funkcję szalunku. Do tak przygotowanego otworu wlewa się wysokiej klasy beton.

 

Warto pamiętać, że stopy fundamentowe, podobnie jak wylewka, powinny także wychodzić nieco poza obrys garażu (mniej więcej 5 centymetrów cm) tak, aby konstrukcja mogła zostać stabilnie do nich przymocowana. 

 

Stopy fundamentowe są idealną alternatywą do tradycyjnej wylewki, zwłaszcza dla osób, które chcą nieco szybciej postawić odpowiednie podłoże. Można w nich bez problemu zakotwiczyć garaż. Warto jednak pamiętać, że muszą one zostać dobrze wypoziomowane, aby garaż mógł stać stabilnie. 

 

 

 

Podłoże - inne metody

 

Oprócz dwóch wyżej opisanych rodzajów podłoża, czyli wylewki i stóp fundamentowych można zdecydować się także na tak zwany fundament wieńcowy. Na czym polega ta metoda?

 

Fundament wieńcowy 

 

Przygotowanie fundamentu wieńcowego polega na wykopaniu tak zwanej ławy fundamentowej o szerokości 30 cm, a głębokości od mniej więcej 0,8 do 1,2 m, w zależności od głębokości przemarzania gruntu. Jeśli chcesz być precyzyjny, sprawdź, ile wartość ta wynosi w Twoim rejonie. Dzięki temu unikniesz między innymi pękania betonu w zimie. 

 

Do tak przygotowanego otworu należy ułożyć szalunek, a następnie wypełnić otwór żwirem lub piaskiem i odpowiednio go utwardzić. Kolejnym krokiem jest wyłożenie betonu. Gdy beton po kilku dniach wyschnie, można usunąć szalunek.

Co istotne, możemy podpowiedzieć Ci, że głębokość przemarzania gruntu jest największa w północnej i południowej Polsce. Przede wszystkim w województwie małopolskim, świętokrzyskim czy podkarpackim.


Poprzedni artykuł z serii:


Następny artykuł z serii:

 

Dziękujemy. Link z materiałami do pobrania został wysłany na Twój adres e-mail.

 





Wróć


Zapraszamy do kontaktu

Masz pytania? Zadzwoń do nas
+48 32 469 00 31
Technologia

MAPKA DOJAZDU
LOGO WAW-SYSTEM